Zbiórka funduszy na renowację Szopki Bożonarodzeniowej

Od 1779 r. już przez 245 lat, każdego roku od Adwentu – czasu poprzedzającego Święta Bożego Narodzenia, lądczanie cieszą się z nadchodzących Narodzin Jezusa. Radość tę artystycznie wyraził Michał Ignatz Klahr, rzeźbiąc Szopkę Bożonarodzeniową składającą się z 27 pełnoplastycznych rzeźb: Rodziny Świętej, anioła, trzech króli z orszakiem, sześciu pastuszków, osiołka, wołka, dwóch wielbłądów, koźlątka, czternastu baranków i oczywiście stajenki.

Profesor historii sztuki Bernhard Patzak 1 lipca 1930 r. w regionalnej prasie (Die Graftschaft Glatz nr 4) zapisał: „ W roku 1779 ceniony rzeźbiarz Michael Ignatz Klahr na życzenie mieszkańca Niederthalheim (stara nazwa Lądka) Franza Foerstera stworzył „Narodzenie Pańskie” zwane Szopką do ustawienia w kościele parafialnym w Lądku-Zdroju podczas okresu Bożego Narodzenia. Koszty wykonania rzeźby wynosiły 263 guldeny.”

Natomiast dr Iwona Rybka-Ceglecka w „Studium Architektonicznym i Historycznym Miasta i Gminy Lądek-Zdrój” Tom II, s. 21 pisze: „XVIII-wieczna szopka M. I. Klahra pozostała wciąż w kościele po wymianie w nim ołtarza na ołtarz Augusta Kleina, które miało miejsce z początkiem XX. Szopka pozostaje w kościele do dziś.”

Przez minione 245 lat postępujący proces degradacji spowodował poważne zniszczenia drewnianej struktury i polichromii, powstały również ubytki, dzieło zaatakowały drewnojady.

Dlatego powstała potrzeba pilnej i profesjonalnej konserwacji klahrowskiej szopki, którą podjęło Stowarzyszenie Muzeum Lądeckie w Lądku-Zdroju przez akcję społecznej zbiórki funduszy na renowację tego dzieła. Po dokonanej renowacji szopka zostanie wyeksponowana w organizowanej sali wystawowej w wieży kościoła.

W lutym 2023 r. zaproszona konserwatorska pracownia renowacji dzieł sztuki przeprowadziła pierwsze badania konserwatorskie Bożonarodzeniowej Szopki Michała Ignacego Klahra z 1779 r. Stan szopki wymagał natychmiastowej interwencji konserwatorskiej.

W Lądku-Zdroju bożonarodzeniowe tradycje rzeźbiarskie miały znamienne miejsce już od XVIII w., poza Klahrem, jego późniejsi koledzy rzeźbiarze: Adolf Thamm i Alois Schmidt w XX w. wykonywali również ponad trzydziesto-postaciowe przedstawienia szopki, niestety „rozproszone” po 1945 r.

Uczyńmy zatem wszystko, aby klahrowskie rzeźbiarskie Narodziny Jezusa cieszyły następne pokolenia lądczan.


Prezentacja pt. Opowieść o Klahrach odbyta podczas imprezy 8. Letnie Zderzenie Teatrów w dniu 19 sierpnia 2023 roku na lądeckim Rynku.

Trwa renowacja szopki, zbiorka funduszy jest wciąż aktualna. Wpłaty prosimy kierować na konto:

Stowarzyszenie Muzeum Lądeckie nr konta 69 9588 0004 3903 5493 2000 0030 z dopiskiem „Szopka Bożonarodzeniowa M.I. Klahra”


Komentarze naszych działań dot. renowacji szopki w mediach

Odrestaurowane rzeźby Rodziny Świętej z autorkami konserwacji – Katarzyna Dzienniak i Krystyna Białkiewicz z Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki Zagórze, 15 grudnia 2023 r.


______________________________________________

Post Facebook Lądecko-strońskie archiwum z 23 grudnia 2023 r., autor: Radosław Pietraga

„TAKI NEWS ŚWIĄTECZNY ! DZIĘKI STARANIOM STOWARZYSZENIA MUZEUM LĄDECKIE ORAZ PRZEDE WSZYSTKIM PAŃSTWA OFIARNOŚCI UDAŁO SIĘ PODDAĆ RENOWACJI 4 FIGURY BEZCENNEJ KLAHROWSKIEJ SZOPKI ! – JEZUSKA, JÓZEFA, MARIĘ I ZWIERZĄTKO. FIGURY WYSTAWIONE SĄ PRZED OŁTARZEM LĄDECKIEGO KOŚCIOŁA. WESOŁYCH ŚWIĄT I WIELKIE PODZIĘKOWANIA ❤
… SZCZEGÓLNE PODZIĘKOWANIA ZA NAJWIĘKSZE ZAANGAŻOWANIE DLA PANI EWY ZADORY, KTÓRA STAŁA SIĘ ADWOKATEM SPRAWY SZOPKI I TRZEBA DODAĆ, ŻE RENOWACJĘ BARANKA ZASPONSOROWAŁA Z PRYWATNYCH PIENIĘDZY”


______________________________________________

Fragment merytorycznej opinii dr historii sztuki Jacka Gernata z Uniwersytetu Poznańskiego im. Adama Mickiewicza

(…) W ten sposób odzyskujemy dzieło Klahra Młodszego w stanie takim, w jakim prezentowało się ono pod koniec XVIII wieku (a przynajmniej w stanie zbliżonym do tamtego czasu)! Figurki lądeckiej szopki zostały wyrzeźbione w stylu rokokowym, a dla plastyki rokoka typowe są barwy pastelowe, delikatne, niekiedy zgaszone – a więc takie, jakie uzyskały lądeckie rzeźby w toku obecnej konserwacji. Obecne kolory podkreślają też walory artystyczne Klahrowskich figurek, ich wytworność (w gestach), zarazem antynaturalistyczną ekspresję (widoczną przede wszystkim w sztywno łamanych – niczym gięta blacha – fałdach szat). Są to kolejne cechy typowe dla rzeźby rokoka.
Należy też docenić fakt, że kolorystyka odnowionych rzeźb nie „krzyczy” jaskrawymi barwami – ocierającymi się o kicz – co niekiedy zdarza się przy konserwacjach opartych o błędne badania stratygraficzne pierwotnych barw.


______________________________________________

Juliusz Woźny, Gazeta Wrocławska, 23 grudnia 2023 r.


______________________________________________

Post Facebook Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Lądeckiej, 29 grudnia 2023 r., autor: Paulina Bagińska

„Jak już wspominaliśmy dzięki wielkiej inicjatywie Stowarzyszenia Muzeum Lądeckie na czele z Panią Ewą Zadorą do której z radością się przyłączyliśmy udało się poddać renowacji 4 figury bezcennej Klahrowskiej Szopki ! – Jezuska, Józefa, Marię i baranka, którego renowacje ufundowała prywatnie Pani Ewa Zadora .
Odnowione figury można podziwiać w lądeckim kościele, być może niektórych z Państwa zdziwią „nowe” kolory rzeźb… Niech fachowym komentarzem do tej zmiany, która w rzeczywistości jest powrotem do pierwotnego wyglądu, będą słowa historyka sztuki Jacka Gernata:
(…) efekty prac mogą być nieco szokujące, ponieważ usunięte zostały XIX-wieczne „ładne” malatury, do których przez dziesięciolecia wiele osób przywykło, ale… W ten sposób odzyskujemy dzieło Klahra Młodszego w stanie takim, w jakim prezentowało się ono pod koniec XVIII wieku (a przynajmniej w stanie zbliżonym do tamtego czasu)! Figurki lądeckiej szopki zostały wyrzeźbione w stylu rokokowym, a dla plastyki rokoka typowe są barwy pastelowe, delikatne, niekiedy zgaszone – a więc takie, jakie uzyskały lądeckie rzeźby w toku obecnej konserwacji. Obecne kolory podkreślają też walory artystyczne Klahrowskich figurek, ich wytworność (w gestach), zarazem antynaturalistyczną ekspresję (widoczną przede wszystkim w sztywno łamanych – niczym gięta blacha – fałdach szat). Są to kolejne cechy typowe dla rzeźby rokoka.
Należy też docenić fakt, że kolorystyka odnowionych rzeźb nie „krzyczy” jaskrawymi barwami – ocierającymi się o kicz – co niekiedy zdarza się przy konserwacjach opartych o błędne badania stratygraficzne pierwotnych barw.”
Przy okazji zamieszczamy też zdjęcie (niepierwszej jakości, aczkolwiek o dokumentację w tym wypadku chodzi) z wystawy czasowej „Szaleństwo rokoka” z Pawilonu Czterech Kopuł we Wrocławiu, na której odnaleźliśmy także lądecki akcent .
Przypominamy ponadto, że na renowację oczekują kolejne figury, zachęcamy zatem do wsparcia tego zacnego przedsięwzięcia. Poniżej link do zrzutki internetowej: https://zrzutka.pl/sjgw4t”


______________________________________________

Post Facebook, 26 grudnia 2023 roku, autor: Ewa Zadora

To właśnie w te dni,gdy wiatr zimny dmucha, w Nasze serca cicha wstępuje otucha.
To właśnie w te dni od bardzo wielu już wieków, pod dachem tkliwej kolędy, Bóg się rodzi w człowieku.